Problema e asa:
In ΔABC avem: m(<ABC)=75°
AD⊥BC
D ∈ (BC)
AD=BC:2 (BC supra 2)
Aratati ca [AC]Ξ [BC].
*daca nu vreti sa va mai chinuiti asa mult cu rezolvare imi puteti zice pas cu pas cum sa rezolv..?*
Fie M pe (BC) astfel incat AD=DM.
Fie C’ un punct pe (BC astfel incat AC’:2=AD.(1)
Presupunem prin absurd ca C’ nu este egal cu C.
Stim ca in triunghiul dreptunghic cu o cateta egala cu jumatate din ipotenuza, unghiul opus acelei catete = 30=>m(<AC’D)=30
Din m(<ABC)=75 si m(<AC’D)=30 => m(<BAC’)=75
=>triunghiul ABC’ isoscel de baza AB =>AC’=BC'(2)
Din ipoteza BC:2=AD
Din (1) AC’:2=AD
=>AC’=BC
DIn (2) AC’=BC’
=>BC=BC'(3)
Cum B,C,C’ sunt coliniare si am presupus ca C’ diferit de C => egaliteatea(3) este imposibila. Deci presupunerea cum ca C si C’ sunt diferite este falsa.
=>C=C’=>m(<BCA)=30=>AD=AC:2
Din ipoteza AD=BC:2
=>AC=BC
Nu stiu daca am ales cea mai simpla metoda, dar asta mi-a venit in minte. A fost o „sclipire” de moment😀
Multumescc multtt esti geniala..dar cum adica C si C` ? inseamna ca sunt 2 triunghiuri?
Aparent. In realitate C si C’ sunt unul si acelasi punct. Pentru a demonstra asta am presupus ca sunt diferite si am obtinut egalitatea (3) care este imposibila. Deci si posibilitatea ca C si C’ sa fie diferite e imposibila
De unde stim?
La momentul asta, in programa de clasa a VIa, inca nu s-a ajuns la proprietatile triunghiului dreptunghic!!!
Multumesc.
Si eu sunt elev de clasa a sasea si stiu ca nu am ajuns acolo. Am mentionat ca nu stiu daca e cea mai simpla metoda. In plus, a mentionat cineva ca in problema aceasta trebuie respectata programa actuala?😀
Ok, cu atit mai mult!!! Daca nici tie nu ti s-au predat proprietatile triunghiului dreptunghic, repet intrebarea, DE UNDE stim treaba aia cu unghiul de 30?
Cauta in manual/net teorema unghiului de 30grade.
Ok. Sa zicem ca o explic acum, pe intelesul tuturor.
Demonstram mai intai ca in triunghiul dreptunghic, mediana din unghiul drept =ipotenuza/2.
Fie CBA triunghiul cu <B=90 si BD mediana, D pe CA
Ducem prin D paralela DE la BC,E pe BA. Cum D este mijlocul lui AC si DE paralela cu BC=> DE linie mijlocie in triunghiul CBA=>E mijlocul lui BA=>BE=AE(1)
In acelasi timp, DE perpendicular pe BA(2), deoarece DE paralel cu o alta latura perpendiculara pe BA si anume CB.
Din (1) si (2) =>triunghiurile DEB si DEA congruente(C.C)=>DB=DA, ceea ce trebuia demonstrat
Acum demonstrez propietatea cu unghiul de 30
Fie ABC dreptunghic cu <B=90 si BM mediana, M pe AC si AB=BC/2.
Am demonstrat anterior ca BM=AM. Din AB=BC/2=>AB=AM
=>BM=AM=AB=> triunghiul ABM echilateral => <A=60. Cum <B=90=>
=><C=30
Super sugestie!!
Mai bine-mi ziceai sa caut sin de 30…
Asa da! Bravo dumi!
Am ridicat problema asta pentru ca, de ex. profa mea de mate, m-a luat acum 3-4 zile la ora ca, daca ma mai aude cu unghiurile de la baza egale intr-un isoscel, imi da 4 pentru ca inca nu ne-a predat asta!!!