Inregistrare

Inregistrati-va pentru a beneficia de cunostintele comunitatii, a pune intrebari sau a a raspunde la intrebarilor celorlalti.

Suntem o comunitate care incurajeaza educatia si in care se intalnesc know-how-ul si experienta cu perspective inovative de abordare a problemelor.

Aveti deja cont ? Login


Aveti deja cont ? Autentificare

Login

Autentificati-va pentru a pune intrebari, a raspunde la intrebarilor celorlalti sau pentru a va conecta cu prietenii.

Inregistrare

Resetare parola?

Nu aveti cont ? Inregistrare

Resetare parola

V-ati uitat parola ? Introduceti adresa de email si veti primi o noua parola.

Aveti deja cont ? Autentificare

Va rugam sa va autentificati.

Resetare parola?

Nu aveti cont ? Inregistrare

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Va rugam explicate, pe scurt, de ce credeti ca aceasta intrebare trebuie raportata.

Motivul pentru care raportezi utilizatorul.

LoginInregistrare

AniDeȘcoală.ro

AniDeȘcoală.ro Logo AniDeȘcoală.ro Logo

AniDeȘcoală.ro Navigation

  • TEME
  • FUN
  • SCOALA
  • DEX
  • PARENTING
CAUTA
PUNE O INTREBARE

Mobile menu

Inchide
PUNE O INTREBARE
  • HOME
  • TEME
    • Matematica
    • Limba romana
    •  Istorie
    •  Chimie
    • Biologie
    • Geografie
    •  Fizica
    • Informatica
    • Limbi straine
      • Engleza
      • Franceza
      • Germana
      • Altele
    • Diverse
    • Provocari
  • FUN
    • Povești pentru copii
      • Povesti nemuritoare
      • Povesti scurte cu talc
      • Alexandru Mitru
      • Anton Pann
      • Calin Gruia
      • Constanta Nitescu
      • Dumitru Almas
      • Elia David
      • Emil Garleanu
      • Grigore Alexandrescu
      • Ion Creanga
      • Ion Luca Caragiale
      • Marcela Penes
      • Marin Sorescu
      • Petre Ispirescu
      • Victor Eftimiu
      • Alti autori romani
      • Autori straini
        • Antoine de Saint Exupery
        • Charles Perrault
        • Edmondo de Amicis
        • Erika Scheuering
        • Esop
        • Felix Salten
        • Fraţii Grimm
        • Hans Christian Andersen
        • Jean de la Fontaine
        • Johanna Spyri
        • Lev Nicolaevici Tolstoi
        • Rudyard Kipling
        • Virginia Waters
        • Alti autori straini
    • Poezii
      • Grigore Vieru
      • Elena Farago
      • George Toparceanu
      • George Cosbuc
      • Mihai Eminescu
      • Nicolae Labis
      • Otilia Cazimir
      • Tudor Arghezi
      • Vasile Alecsandri
      • Alti autori
    • Stiati ca...
      • Romania
      • Sistemul solar
      • Plante
      • Animale
      • Superlative geografice
      • Altele
    • Citate celebre
    • Proverbe
    • Ghicitori
    • Glume si bancuri
    • Teste de cultura generala
    • Teste de personalitate
    • Probleme distractive
    • Activitati educative
    • Sfaturi practice
    • Planșe de colorat
    • Jocuri in aer liber
    • Abilitati practice
    • Jocuri distractive
    • Cantece pentru copii
    • Codul bunelor maniere
  • SCOALA
    • Matematica
      • Formule Algebra
      • Formule Geometrie
      • Formule Analiza
    • Gramatica
      • Stii sa scrii ?!
      • Părți de propoziție
      • Părți de vorbire
      • Cazurile
      • Sintaxa
      • Diverse
    • Limba romana
      • Bacalaureat
      • Abecedar
    • Cultura generala
  • IARNA
    • Colinde pentru copii
    • Povești de iarnă
    • Povești de Crăciun
    • Craciunul ... ce, cum, cand ?
  • DEX
  • PARENTING
  • PUNCTE SI RANGURI
  • FAQ
  • CONTACT
Home/ Intrebari/Q 71285
Urmator
In Process

AniDeȘcoală.ro Latest Intrebari

Bogdan Stanoiu
Bogdan Stanoiumaestru (V)
Pe: 20 decembrie 20102010-12-20T07:45:55+02:00 2010-12-20T07:45:55+02:00In: MatematicaIn: Clasele IX-XII

Fenomenul religios in invatamant

Despre abordarea fenomenului religios în invăţământ

Într-un stat laic modern există o separare clară între sfera publică şi sfera privată. Această separare implică la rândul ei existenţa unei sepaări între noţiunea de cetăţenie (care ţine de sfera publică) pe de-o parte şi noţiunile de etnie şi de aprtenenţă confesională/atitudinea faţă de fenomenul religios (care ţin de sfera privată) pe de altă parte. Punctul de vedere laic recunoşte faptul că cineva are aceeaşi valoare spirituală indiferent dacă este adept al religiei X, adept al religiei Y, agnostic sau ateu. Menţionez că din punct de vedere laic termenul de „spiritual” este definit într-un sens larg care include, printre altele , raţionalul, filosoficul,ideaticul în opoziţie cu viziunea îngustă conform căreia „spiritual=religios”. În consecinţă, într-o societate modernă, laică şi civilizată atitudinea cuiva faţă de fenomenul religios (fie aceasta teistă sau non-teistă) nu este o chestiune ce ţine de educaţie ci o chestiune ce ţine de opţiune. De aceea într-o astfel de societate şcoala nu trebuie să favorizeze prin intermediul programelor nici menţinerea aderenţei elevului la religia X, nici convertirea elevului de la religia X la religia Y şi nici invers, nici convertirea elvului din ateu în credincios şi nici invers. Pe de altă parte într-o astfel de societate punctele de vedere al religie X (indiferent dacă această religie este majoritară sau minoritară) trebuie prezntate prin intermediul şcolii ca nişte puncte de vedere, nu ca nişte adevăruri absolute. Având în vedere cele de mai sus ar trebui ca fenomenul religios să fie abordat la liber cu opinii pro şi contra şi din diverse unghiuri (politologic, filosofic, sociologic etc) nu din punct de vedere (quasi)exclusiv confesional aşa cum din nefericire se întâmplă în învăţământul preuniversitar românesc. De asemenea fiecare elev trebuie să beneficieze de o abordare liberă şi echidistantă a diverselor atitudini faţă de fenomenul religios (din perspectiva religiei X, a religiei Y, din perspectivă ateistă etc) indiferent de atitudinea faţă de fenomenul religios ( adept al religiei X, adept al religiei Y, ateu )pe care o are elevul respectiv la un moment dat iar opiniile şi argumentele în favoarea unei atitudini sau ale alteia faţă de fenomenul religios să poată fi auzite de către elevi din gura digverşilor adepţi ai diverselor atitudini. În aceasta constă adevărata abordare la liber a fenomenului religios. „Diversitatea” dată de mai multe variante de abordări(quasi)monolitice în funcţie de atitudinea faţă de fenomenul religios pe care o are fie care elev la un moment dat este o falsă diversitate nereprezntând altceva decât existenţa mai multor variante monolitice de abordare. Faptul că fiecare elev beneficiază de o abordare la liber a fenomenului religios favorizează gândirea critică liberă şi analitică precum şi preferinţa elevului pentru argumentele raţional critice în detrimentul „argumentelor” de factură dogmatică de tipul „argumentul majorităţii” şi/sau „argumentul autorităţii” Abordarea monolitică a fenomenului religios în funcţie de orientarea pe care o are elevul al un moment dat favorizează dimpotrivă îndoctrinarea şi primirea de-a gata a ideilor. Având în vedere cele de mai sus consider că nu ar trebui să se dezbată despre „predarea religiei în şcoală” ci despre „abordarea fenomenului religios în şcoală”. Este o diferenţă aparent doar de nuanţă dar care schimbă perspectiva în mod esenţial. Din nefericire, în România fenomenul religios nu este abordat la liber iar „diversificarea” constă nu în posibilitatea fiecărui elev de a beneficia de o abordare la liber şi variată a fenomenului religios ci doar în posibilitatea de a alege abordarea monolitică a fenomenului religios sau de a nu a alege niciuna. De ce oare posibilitatea de alegere a unei abordări la liber a fenomenului religios ( din punct de vedere sociologic, politologic, filosofic) nu există pentru cei mai mulţi elevi ? Cum este posibil ca pe parcursul a doisprezece ani cei mai mulţi elevi să nu facă niciun an de politologie, niciun an de sociologie, niciun an de drept, doar un an de filosofie-domenii unde se discută la liber despre diverse idei-în schimb să aibă parte de religie predată în mod (quasi)monolitic din punct de vedere (quasi)exclusiv confesional timp de doisprezce ani ? Pe de altă parte, într-o societate deschisă şi civilizată, niciun curent , fie acesta politic, religios (nimic special), filosofic sau de altă natură nu deţine monopolul asupra moralei. Într-o societate deschisă şi civilizată morala este o rezultantă a diverselor curente politice, filosofice, religioase sau de altă natură. De asemenea, într-o astfel de societate morala este perfectibilă iar criteriile care fac ca norme noi să intre sau nu în vigoare sunt de natură empirică nefiind legate de corectitudinea din punct de vedere teologic în raport cu religia X sau cu religia Y. Având în vedere cele de mai sus, propun înlocuirea predării religiei în mod confesional cu predarea unei materii numită „etică”. Propun ca partiţionarea programei pentru această materie să fie realizată pe capitole în baza principalelor probleme de natură etică/morală ale omenirii iar în cadrul fiecărui capitol punctul de vedere creştin să fie preznt ca un punct de vedere (alături de punctele de vedere ale altor curente politce, religioase-nimic special-, filosofice sau de altă natură) nu ca un adevăr absolut.

  • 0
  • 44
  • 0
  • Share
    • Share pe Facebook
    • Share pe Twitter
    • Share pe WhatsApp

Similare

  • Care este cifra cu care se termina ...
  • ma  puteți ajuta cu problema aceasta? Legi ...
  • Exercitiul nr 2
  • Puteti sa mă ajutați va rog frumos
  • Puteți sa îmi Rezolvați și explicati aceste ...
  • Bună seara! Am de studiat mărginirea șirului ...

4 raspunsuri

  1. Bogdan Stanoiu
    Bogdan Stanoiu maestru (V)
    2011-09-26T04:35:16+03:00A raspuns pe 26 septembrie 2011 la 4:35 AM

    http://www.youtube.com/watch?v=sMVkN4QW58Q

    • 0
    • Raspunde
  2. Bogdan Stanoiu
    Bogdan Stanoiu maestru (V)
    2011-10-09T16:57:52+03:00A raspuns pe 9 octombrie 2011 la 4:57 PM

    Iată încă o dovadă a faptului că în Franta laicitatea este recunoscută ca valoare: la scrutinul de astăzi al PS din Franta pentru desemnarea candidaturii acestui partid la prezidentiale din 2012 cei care doresc să participe trebuie să plătească 1 Euro si să dea o declaratie (fără valoare juridică) de aderentă la valorile stângii. Printre aceste valori se numără si laicitatea. Oare când în România principalul partid al stângii va recunoaste laicitatea ca valoare ?

    • 0
    • Raspunde
  3. Bogdan Stanoiu
    Bogdan Stanoiu maestru (V)
    2012-02-12T08:10:07+02:00A raspuns pe 12 februarie 2012 la 8:10 AM

    http://www.youtube.com/watch?v=TRv_ZjAuSyI

    • 0
    • Raspunde
  4. CristiPOLI
    CristiPOLI user (0)
    2012-07-16T10:39:06+03:00A raspuns pe 16 iulie 2012 la 10:39 AM

    hm, un raspuns probabil ar fi…NICIODATA?…

    • 0
    • Raspunde
Raspunde

Raspunde
Anulează răspunsul


Sidebar

PUNE O INTREBARE
  • IARNA
    • Colinde pentru copii
    • Povești de iarnă
    • Povești de Crăciun
    • Craciunul ... ce, cum, cand ?
  • FUN
    • Povești pentru copii
    • Povesti scurte cu talc
    • Povesti nemuritoare
    • Poezii
    • Stiati ca...
    • Citate celebre
    • Proverbe
    • Ghicitori
    • Glume si bancuri
  • SCOALA
    • Matematica
      • Formule Algebra
      • Formule Geometrie
      • Formule Analiza
    • Stii sa scrii ?!
    • Comentarii si rezumate
    • Cultura generala

Explore

  • Matematica
  • Limba romana
  •  Istorie
  •  Chimie
  • Biologie
  • Geografie
  •  Fizica
  • Informatica
  • Limbi straine
    • Engleza
    • Franceza
    • Germana
    • Altele
  • Diverse
  • Provocari

Footer

Despre noi

Platforma educationala pentru copii, parinti si profesori. Pune intrebari si primeste raspunsuri de la profesori si utilizatori experimentati. Transmite sugestii, povesti, articole etc.

Utile

  • Puncte si Ranguri
  • FAQ
  • Termeni și condiţii
  • Contact

Proiecte

  • Parenting
  • Dictionar explicativ
  • Matematica
  • Gramatica limbii romane
  • Trafic

Statistici

  • Intrebari : 30.782
  • Raspunsuri : 70.003
  • Best Answers : 398
  • Articole : 5.238
  • Comentarii : 15.486

Inserează/editează legătura

Introdu URL-ul de destinație

Sau leagă-te la conținutul existent

    Nu ai specificat niciun termen de căutare. Arăt elementele recente. Căută sau folosește tastele săgeată sus și jos pentru a selecta un element.