In special pentru profesorii de scoala generala:elevii nu inteleg exact notiunea de fractie zecimala. Cum se scrie corect 3/4 sub forma de fractie zecimala? De ce 0,75 si nu 75/100 ? M-ar interesa mai multe pareri. Urmariti subiectul „ajuta-ma urgent”, de la V-VIII, in cadrul caruia s-a dezbatut si subiectul acesta.
Dacă lămurim copilul de la început că se pot împărti două mere la trei persoane, nu-i va fi greu să înteleagă că (a) 2 se poate împărţi exact la 3 si (b) 2/3 este un mod de a scrie rezultatul acestei împărtiri. Vom conveni apoi ca 1,5 să fie un alt mod de a scrie 15/10 (sau 15:10), etc..
Acum să punem în paranteză metodica pentru a vorbi numai de logică. Este de bun simt că termenul de fractie zecimală trebuie să corespundă unui caz particular de fractie: aceea care are la numitor o putere a lui zece. Un număr rational care poate fi reprezentat printr-o fractie zecimală îl vom numi număr rational zecimal, etc..
Cum este posibil ca în manualele noastre (atât de „stiintifice”) să apară asa zise „definitii” care, referindu-se la un conţinut intrinsec, să includă si o conventie de scriere (în cazul în speta: scrierea cu virgulă) ? Cum ar
putea sa depinda o notiune (concept) de reprezentarea ei grafica (adica semnificatul sa depinda de semnificant) ?!?
Nu cred că sunt de vină (numai) autorii de manuale. Pentru a obtine avizul MEC ei trebuie să respecte cu sfintenie opiniile unor „somităti”: EVALUATORII ! Aduceti-vă aminte ce spunea Nicolae Manolescu, desigur cu privire la altă disciplină, atunci când problema era încă fierbinte („Nu-mi vorbiti mie de evaluatori, că mi-au fost studenti: sunt cretini.”).