Inregistrare

Inregistrati-va pentru a beneficia de cunostintele comunitatii, a pune intrebari sau a a raspunde la intrebarilor celorlalti.

Suntem o comunitate care incurajeaza educatia si in care se intalnesc know-how-ul si experienta cu perspective inovative de abordare a problemelor.

Login

Autentificati-va pentru a pune intrebari, a raspunde la intrebarilor celorlalti sau pentru a va conecta cu prietenii.

Resetare parola

V-ati uitat parola ? Introduceti adresa de email si veti primi o noua parola.

Va rugam sa va autentificati.

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Va rugam explicate, pe scurt, de ce credeti ca aceasta intrebare trebuie raportata.

Motivul pentru care raportezi utilizatorul.

AniDeȘcoală.ro Latest Articles

Mara de Ioan Slavici (rezumat si comentariu)

Mara de Ioan Slavici (rezumat si comentariu)
Poți fi de ajutor la urmatoarele teme

Dintre romanele lui Slavici, Mara este o capodoperă, un roman de dragoste dar şi un document social şi etnografic încărcat de poezie, ce surprinde, cu realism, aspecte semnificative din perioada de ascensiune economică viguroasă a oraşelor de pe valea Mureşului şi din câmpia Aradului.

Persida, fiica precupeţei Mara, întoarsă de la pension, uimeşte întregul târg prin distincţie şi frumuseţe. Mara năzuieşte, bazându-se pe averea agonisită, s-o mărite cu unul din reprezentanţii tinerei intelectualităţi teologice. Criza erotică a Persidei (se îndrăgosteşte subit de Naţl, fiul cam netot al măcelarului Hubăr) îi răstoarnă planul.

Analiza psihologică a personajelor, motivaţia mobilurilor, ce le pun în mişcare, se face cu fineţe şi măiestrie, încât romanul respiră o puternică senzaţie de viaţă şi adevăr:

„Fii, Trică, băiet cuminte” – îl avertizează Mara pe fiul ei când constată că ar putea face un pas greşit pentru viaţă. „Fata e bună, frumoasă şi cu avere, intri în casă bună şi, dacă eşti om, faci ce vrei cu ea.”

Mara este un spirit practic. Ştie să acţioneze şi să adopte, după necesităţi, soluţiile cele mai utile.când află că frivola nevastă a patronului îi asaltează băiatul, îl sfătuieşte să fie cât mai înţelept:

Citește și:   Apus de soare de Barbu Stefănescu Delavrancea (comentariu)

„Nu este singura mamă care-şi mărită fata după băiatul ce-i place. Ţine-o cu vorba până ce nu-ţi dă fata ş-o să ai soacra care se teme de tine şi nu ţi se urcă-n cap.”

Conflictul surd dintre etnii se manifestă cu aspecte de intoleranţă şi între familiile celor doi tineri căsătoriţi – Naţl şi Persida. Diferenţele de concepte religioase, ce păreau ireconciliabile, dispar însă în faţa purităţii, gingăşiei şi frumuseţii. De dragul copilului copiilor lor, părinţii trec peste toate obstacolele şi împăcarea se realizează.

Zgârcenia Marei este efectul dragostei sale înverşunate faţă de copii şi nu poate fi pusă, sub nici-o formă, pe acelaşi plan cu avariţia. Un sentiment atât de nobil, ca dragostea faţă de copii, justifică asemenea manifestări.

Mara şi Persida sunt personajele cele mai izbutite, posesoare ale unor energii ieşite din comunm cu mişcări sufleteşti deosebit de complicate şi nuanţate. Ele au un numitor comun şi se poate deduce cu uşurinţă că ereditatea îşi spune cuvântul. Persida este o Mara în devenire, cum, de altfel, şi beţivanul şi risipitorul Naţl va deveni un Hubăr.

Citește și:   Grigore Alexandrescu, între clasicism şi romantism

Valoarea operei lui Slavici a fost apreciată cu un acut simţ al obiectivităţii de însuşi poetul nostru naţional care spunea: „Fiecare din chipurile care trăiesc şi se mişcă în nuvelele sale e nu numai copiat de pe uliţele împodobite cu arbori ale satului, nu seamănă numai exterior cu ţăranul român în port şi în vorbă, ci au fondul sufletesc al poporului, gândesc şi simt ca el.” (Timpul 1881).

Articole interesante

Lasa un comentariu