Inregistrare

Inregistrati-va pentru a beneficia de cunostintele comunitatii, a pune intrebari sau a a raspunde la intrebarilor celorlalti.

Suntem o comunitate care incurajeaza educatia si in care se intalnesc know-how-ul si experienta cu perspective inovative de abordare a problemelor.

Login

Autentificati-va pentru a pune intrebari, a raspunde la intrebarilor celorlalti sau pentru a va conecta cu prietenii.

Resetare parola

V-ati uitat parola ? Introduceti adresa de email si veti primi o noua parola.

Va rugam sa va autentificati.

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Va rugam explicate, pe scurt, de ce credeti ca aceasta intrebare trebuie raportata.

Motivul pentru care raportezi utilizatorul.

AniDeȘcoală.ro Latest Articles

Soluții practice pentru bullying în grădinițe și școli

Soluții practice pentru bullying în grădinițe și școli
Poți fi de ajutor la urmatoarele teme

Bullying-ul poate începe chiar din grădiniță și are efecte pe termen lung asupra dezvoltării copiilor. Prevenirea agresivității se face prin activități zilnice de empatie și implicarea părinților în educația emoțională. Prin aceste metode, copiii învață să comunice sănătos și să își gestioneze conflictele cu respect.

Bullying-ul este un fenomen cu impact major asupra dezvoltării emoționale și sociale a copiilor. Conform unui raport Salvați Copiii, aproximativ 73% dintre elevii români au fost martori la situații de bullying, iar 3 din 10 au trecut direct prin experiențe de agresiune verbală sau fizică.

Deși aceste cifre par alarmante, specialiștii subliniază că există metode clare de prevenire și gestionare a bullying-ului, mai ales dacă acționăm încă de la vârsta preșcolară.

Ce înseamnă bullying-ul?
Pe scurt, bullying-ul înseamnă comportamente repetate și intenționate de agresiune (verbală, fizică sau relațională) față de o persoană percepută ca „mai slabă”. Când apare încă de la grădiniță sau în primele clase de școală, efectele pot fi de lungă durată: stima de sine scăzută, anxietate, dificultăți de relaționare și chiar refuz școlar.

CAUZE ȘI EFECTE: DE CE APAR SITUAȚII DE BULLYING?

  • Probleme de comunicare: Unii copii nu știu să-și exprime emoțiile și reacționează agresiv atunci când se simt frustrați sau neînțeleși.
  • Lipsa empatiei: Empatia se formează încă din primii ani de viață. Când aceasta lipsește, copiii nu-și dau seama cât de mult rău pot face prin glume sau replici tăioase.
  • Exemple negative: Uneori, modelul din familie sau din grupul de prieteni poate promova violența ca „soluție rapidă”.
  • Grupuri prea mari / suprasolicitare: În clase sau grupe aglomerate, educatorii și profesorii nu reușesc mereu să observe rapid semnele de bullying.

Efecte:

  • Probleme de socializare, anxietate, izolare.
  • Performanțe școlare slabe, lipsă de motivație.
  • Posibile traume emoționale, persistând chiar și la adolescență.

Cum putem contribui la o clasă sau grădiniță fără bullying? Putem începe prin crearea unei culturi a respectului. În primul rând, e important să creăm reguli și valori clare. Stabiliți, împreună cu copiii, reguli simple, precum „Ne respectăm unii pe alții” sau „Folosim cuvinte frumoase”. Scrieți-le pe un panou la vedere, atât în grădiniță, cât și la școală.

Putem încerca un exercițiu practic: „Și eu am o inimă”. Fiecare copil desenează o inimă pe o foaie. Apoi, în cerc, copiii spun câte un cuvânt negativ. De fiecare dată, toți îndoaie un colț al inimii. Apoi, spun câte un cuvânt pozitiv, readucând treptat inima la forma inițială. Acest joc îi ajută să vadă cum vorbele pot „răni” sau „vindeca”.

Un alt pas important spre o școală fără bullying e cultivarea empatiei în rândul copiilor. Atunci când mă pot pune „în papucii altuia” voi evita acele comportamente care îi rănesc pe ceilalți. De aceea, jocul de rol este o resursă minunată! Educatorii pot organiza scenete în care un copil joacă rolul victimei, altul al agresorului, iar al treilea al „observatorului”. La final, discută cum s-au simțit în fiecare rol.

Faptele bune sunt în centrul unei atitudini pozitive în comunitate. Putem crea carnetul „Faptele bune”. O dată pe săptămână, fiecare copil scrie sau desenează ceva frumos ce a făcut pentru altcineva (sau invers). Se citesc exemplele împreună, încurajând atitudinea pozitivă și empatia.

Nu în ultimul rând, implicarea părinților în clasă și în grupă este deosebit de importantă. Putem începe cu ateliere părinte-copil. Putem organiza întâlniri scurte, în care părinții și copiii fac jocuri de comunicare (ex. mimează emoții, găsesc cuvinte pozitive despre ceilalți). Ele vor ajuta să extindă autoritatea părintelui în zona școlii sau a grădiniței și să prevină anumite tipuri de comportamente.

În cazuri speciale, putem încerca și să creăm un ghid pentru acasă. Vom distribui către comunitatea școlară o listă de întrebări utile, precum „Ce ți-a plăcut azi la grădiniță/școală?” sau „Ai ajutat un coleg astăzi?”, care să fie discutate seara, la cină. Astfel, părinții rămân conectați la starea emoțională a copiilor și pot identifica din timp eventuale neplăceri.

La nivelul școlilor și grădinițelor, elaborarea unei politici de prevenție a bullying-ului este esențială. Un lider comunitar în acest sens îl reprezintă Camigo, un brand educațional cu sediile în Cluj-Napoca. Camigo oferă trei creșe și grădinițe, dar și o școală în Cluj-Napoca.

De aceea, au implementat o strategie amplă de prevenire și combatere a bullying-ului în rândul copiilor de grădiniță și școală primară. Principalele elemente ale acestei strategii includ, pe lângă cele de mai sus:

  • Sesiuni de formare pentru întregul personal, de la educatori la personal administrativ, pentru recunoașterea și gestionarea situațiilor de bullying.
  • „Cercul de empatie”: o activitate zilnică în care fiecare copil are ocazia să-și exprime emoțiile și să asculte ce simt colegii. În acest mod, conflictele se pot rezolva înainte să escaladeze.
  • Plan de intervenție rapidă: Dacă un incident de bullying este semnalat, educatorul discută imediat cu toate părțile implicate, anunță familia și monitorizează evoluția situației.
  • Colaborarea cu părinții: Camigo invită periodic părinții la ateliere tematice despre comunicare eficientă și rolul jocului în dezvoltarea socială.

Puteți descoperi mai multe despre modul în care Camigo integrează educația emoțională și prevenția bullying-ului în activitatea didactică de zi cu zi aici: www.camigo.ro

Deci, ce e de făcut pentru școli și grădinițe cu mai puțin bullying?

  1. Observarea atentă: Fiți vigilenți la orice semn de hărțuire – copiii retrași brusc, schimbări de comportament sau discuții în contradictoriu repetate.
  2. Intervenția imediată: Oprit la timp, bullying-ul are șanse mai mici să se repete. Adresați situația ferm, dar fără a eticheta copiii drept „răi”.
  3. Învățarea gestionării conflictelor: Introduceți jocuri de cooperare, propuneți copiilor să găsească singuri soluții într-o dispută (sub supraveghere).
  4. Povestirea model: Lecturi despre prietenie, despre solidaritate, despre modul în care personajele rezolvă conflictele. Copiii rețin mai ușor lecțiile prin intermediul poveștilor.
  5. Feedback pozitiv: Lăudați comportamentele frumoase (un copil care își împarte gustarea, unul care îl ajută pe colegul mai timid). Astfel, susțineți cooperarea și descurajați agresivitatea.

Prevenirea bullying-ului nu este doar responsabilitatea unui singur actor (părinte, profesor, copil), ci este un efort comun. Dacă fiecare ar fi atent la limbajul folosit, la nevoile emoționale ale copiilor și la modul în care reacționează atunci când apare un conflict, riscul apariției bullying-ului scade considerabil.

Ce putem face mai departe?

  • Încurajați discuțiile deschise despre emoții, respect și diversitate, încă din grădiniță.
  • Colaborați cu specialiști (consilieri, psihologi, ONG-uri – precum Asociația Învață de mic și E ok să nu știi) care pot oferi traininguri suplimentare cadrelor didactice.
  • Monitorizați constant evoluția copiilor, felicitând gesturile pozitive și corectând cu blândețe orice deviație spre agresivitate.
  • Inspirați-vă din exemple de bune practici, precum strategia Camigo, care combină atenția permanentă la relațiile dintre copii cu o comunicare solidă între personal și părinți.

Peferințe statistice utile:

  • Raport Salvați Copiii despre violența în școli, 2022
  • UNESCO – Studiu privind bullying-ul la nivel preșcolar și primar, 2020
  • UNICEF – Ghid de prevenire a violenței între copii, actualizat 2021

Prevenirea bullying-ului începe cu pași mici, de la simpla ascultare a unui copil trist, până la crearea unor jocuri de empatie la clasă. Fiecare copil are dreptul să se simtă în siguranță, să fie respectat și să-și dezvolte abilitățile alături de colegi într-un mediu prietenos. Împreună, putem transforma grădinițele și școlile în locuri unde prietenia și solidaritatea devin reguli de aur.

Articole interesante

Lasa un comentariu